Dæktryksovervågning

Et dæktryksovervågningssystem (TPMS) er et avanceret værktøj i mange moderne biler, der kontinuerligt overvåger trykket i hvert dæk og informerer føreren om eventuelle afvigelser fra det optimale tryk.

}

Læsetid: 2

Opdateret: september 11, 2024
Skrevet af: Generaxion

Hvad er dæktryksovervågning og hvorfor er det vigtigt?

Dæktryksovervågning er et system designet til at overvåge lufttrykket inde i de pneumatiske dæk på forskellige typer køretøjer. Systemet alarmerer føreren, når et eller flere dæks tryk er væsentligt under eller over det anbefalede niveau. Dette er vigtigt af flere grunde: 

  • Sikkerhed: Korrekt dæktryk er afgørende for køretøjets stabilitet, bremseevne og styring. 
  • Brændstoføkonomi: Dæk med for lavt tryk har højere rullemodstand, hvilket øger brændstofforbruget. 
  • Dæklevetid: Korrekt oppustede dæk slides jævnt, hvilket forlænger dækkenes levetid. 
  • Miljø: Reduceret brændstofforbrug fører til lavere udledning af drivhusgasser. 

Hvordan fungerer systemer til dæktryksovervågning?

Der findes to hovedtyper af TPMS:

  • Direkte TPMS: Udstyret med sensorer i hvert dæk, som måler præcist tryk og nogle gange temperaturer, og sender disse data trådløst til en central modtager i bilen. Systemet advarer føreren med en visuel og/eller lydalarm, hvis trykket falder under eller stiger over de forudindstillede grænser.
  • Indirekte TPMS: Bruger bilens ABS-system til at overvåge og sammenligne hjulenes rotationshastigheder. En markant forskel i rotationshastighed kan indikere et problem med dæktrykket, da et dæk med lavt tryk har en mindre radius og roterer hurtigere.

Fordele ved at opretholde korrekt dæktryk

  • Forbedret køresikkerhed: Mindsker risikoen for dækfejl, som dækbrist, især under høje hastigheder. 
  • Øget brændstofeffektivitet: Reducerer brændstofforbruget ved at minimere rullemodstanden forårsaget af underoppustede dæk. 
  • Forlænget dæklevetid: Forebygger unormalt og for tidligt slid ved at sikre, at dækkene bæres jævnt. 

Hvornår er dæktrykket for højt eller for lavt?

  • For lavt dæktryk: Normalt angivet som mere end 20% under bilfabrikantens anbefalede tryk. For lavt tryk kan føre til øget rullemodstand, overophedning og endda dækfejl. 
  • For højt dæktryk: Normalt angivet som mere end 20% over det anbefalede tryk. Overoppustede dæk kan medføre hårdere kørselsoplevelse, reduceret vejgreb og øget risiko for dækskader fra stød. 

 Det er vigtigt regelmæssigt at tjekke dæktrykket, især med skiftende årstider, da dæktrykket kan påvirkes af temperaturændringer. En god tommelfingerregel er at kontrollere dæktrykket mindst én gang om måneden og altid før lange ture. 

Skal du sælge din bil?

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Flere ord

Ejerskifte for en bil

Automatgear

Omregistrering

Tågelygter

Brændstoføkonomi

Bakkamera

Adaptiv Fartpilot

Kaskoforsikring

Hvad er et Dash Cam